
Технологія “Перевернутий клас” (англ. flipped classroom) – принцип навчання, за яким основне засвоєння нового матеріалу учнями відбувається вдома, а час аудиторної роботи виділяється на виконання завдань, вправ, проведення лабораторних і практичних досліджень, індивідуальні консультації вчителя тощо. Усе тут навпаки: вдома – вивчення теоретичного матеріалу, в класі – детальний розгляд того, що вивчили вдома (вправи, практичні роботи тощо).
Переваги методу
Учень
отримує знання тоді, коли йому зручно, а не тільки за умови появи на уроці. Це
може бути і відео, завантажене на смартфон чи планшет, аудіолекція, завантажена
на плеєр.
·
Учень
засвоює матеріал у своєму темпі, може подивитися відео або прослухати аудіо
стільки, скільки вважає за потрібне, зробити паузу для конспекту або простого
сприйняття нової інформації.
·
Формат
індивідуальних консультацій з учителем допомагає дітям позбутися фрустрації і
страху не зрозуміти новий матеріал. Це також допомагає вчителю бачити прогрес і
рівень розуміння кожного окремого учня.
·
На уроках
час не витрачається на виклад нового матеріалу, завдяки чому створюється більше
можливостей для застосування знань.
·
Методика не
вимагає спеціальних дорогих технічних пристроїв. Для реалізації роботи в межах
«перевернутого класу» може знадобитись звукозаписний пристрій (диктофон,
мікрофон), камера або вебкамера, комп'ютер зі стандартним програмним
забезпеченням.
·
Учні можуть
використовувати більшу кількість додаткових джерел при самостійній підготовці
вдома: інтернет, домашні книги, словники і т. д.
За останні кілька років традиційну модель проведення уроків
перевернули з ніг на голову на користь модної і потенційно перспективної
стратегії навчання, а саме – «перевернутого класу». Суть цієї стратегії полягає в тому, щоб змінити
звичний для всіх підхід «лекція – в класі, домашнє завдання і групова робота –
поза ним».
Натомість, в «перевернутому класі» пасивним навчанням (тобто лекціями і читанням) студенти
займаються вдома, а класний час присвячується спільним проектам, відповідям на
запитання та обговоренню матеріалу на глибшому рівні.
Хоча «перевернутий клас» – доволі
новий підхід, чимало експертів у галузі освіти вважають його найкращим способом
викладання. Модель «перевернутого класу» вже впровадили в кількох
найпрестижніших університетах світу, і вона стала предметом численних
досліджень та експериментальних програм з багатообіцяючим результатом.
До прикладу, в Університеті Вілланова у Філадельфії
експериментальна програма з використанням цієї моделі покращила успішність
учнів. Найцікавіше, однак, полягає в тому, що найзначніші успіхи в навчанні
продемонстрували найслабші учні: найнижчі оцінки були на 10%
вищими, ніж в традиційних класах.
То який він – «перевернутий клас»?
Завдяки таким результатам, «перевернутий
клас» набирає обертів. Вже виникло чимало членських
організацій на підтримку педагогів, які шукають матеріали для «перевернутого
класу», і деякі з цих організацій проводять щорічні конференції. Наприклад,
організація The Flipped Learning Network влітку 2016 року провела дев’яту
щорічну конференцію.
Чому ж «перевернутий клас» вважається настільки новаторською ідеєю, яка заслуговує на
щорічні конференції, семінари, а також на цілий легіон шанувальників? Щоб
відповісти на це запитання, ознайомимося із знаменитою «таксономією Блума»,
запропонованою американським дослідником освіти Бенджаміном Блумом.
Таксономія Блума поділяє типи навчання на три
ієрархічні моделі. В ієрархічній моделі для когнітивного навчання Блум виділяє
здебільшого пасивне навчання, як-от отримання знань і розуміння на низькому
рівні пізнавальної діяльності, в той час як більш активне навчання, таке як
оцінювання, практичні навички та синтез, вимагають високого рівня пізнавальної
діяльності. Модель «перевернутого класу» застосовує більш інтуїтивний
підхід до таксономії Блума, надаючи їм сприятливі умови для вирішення
складніших завдань і застосування вищого рівня пізнавальної діяльності, і
дозволяючи виконувати роботу легшого рівня вдома.
Переваги «перевернутого класу»
Основна перевага моделі «перевернутого
класу» полягає в тому, коли учні поводяться найбільш
енергійно, намагаючись вирішити певну проблему, відповісти на запитання чи
працювати в групі, вчитель в класі може допомогти їм з цим складнішим видом
навчання.
Вчитель математики Мішель Райнхарт описав газеті «The
New York Times» модель «перевернутого класу» як набагато результативнішу
класну роботу, яка надає час для мисленнєвої діяльності вищого рівня.
Учням справді подобається та допомога і співпраця, яку
вони отримують завдяки цій моделі. Замість того, щоб намагатися розібратися з
завданнями вдома наодинці, учні приходять в клас для того, щоб
поставити запитання, які вони самі склали після перегляду відеолекції. Та й
педагоги таким чином можуть виявити, де справді в учнів виникають проблеми з
розумінням матеріалу.
В «перевернутого класу» є й інші
переваги. Так, наприклад, переглядаючи відеолекції вдома, учні самі
вибирають ту швидкість навчання, яка їм найбільше підходить. Вони можуть
зупиняти відео або переглядати заново певні його аспекти стільки разів, скільки
їм потрібно. Цей спосіб особливо корисний для вразливих учнів, які відстають
під час звичайного уроку (наприклад ті, хто навчається не рідною мовою або в
кого є труднощі з навчанням).
До того ж, використання часу відведеного для уроку на
групові проекти сприяє відчуттю рівності серед учнів. Багато з них
бояться групової роботи лише тому, що кілька учасників групи змушені будуть
тягнути всю діяльність на собі. Але чим більше часу присвячуватиметься груповим
проектам, тим меншим буде цей несправедливий тягар, а відповідно, покращиться
взаємне навчання.
Недоліки «перевернутого класу»
Ті педагоги, які хочуть почати використовувати модель
«перевернутого класу», все ж повинні знати про певні її
недоліки. Перш за все, вчителям потрібно присвячувати чимало часу на те, аби записувати
відеолекції, та ще й настільки цікаві, щоб учні справді переглядали їх
вдома. Однак, цю проблему можна обійти, якщо опрацьовувати письмові завдання в
класі, що звільнить вчителя від перевірки зошитів в позаурочний час, а,
відповідно, дасть змогу записувати лекції.
Що ж стосується учнів, то вони повинні мати
усе необхідне обладнання: комп’ютери або мобільні пристрої і надійне
підключення до інтернету, – щоб дивитися лекції вдома. Таке обладнання не з
дешевих, тому в учнів з місцевостей з низьким доходом можуть виникнути труднощі
при впровадженні цієї моделі. Більше того, учням може здаватися, що вони вже
отримали усю потрібну інформацію вдома і можуть пропустити заняття в класі.
А от студенти вищих навчальних закладів, за словами
організації EDUCAUSE, можуть обурюватись: «Чому це вони платять гроші за те, що
можуть і так знайти в інтернеті?» Звичайно ж, педагоги можуть змінити такі
погляди студентів, пояснивши, яким чином робота на вищому рівні пізнавальної
діяльності впливає на їх розвиток, а також роблячи діяльність в класі цікавою
та захоплюючою.
Однак, незважаючи на вищезгадані недоліки, модель «перевернутого
класу» продовжує ставати все популярнішою. Багато вчителів
на власні очі побачили як ця педагогічна модель змінює клас, наповнюючи його
творчістю, співпрацею і вдумливими дослідженнями. Тому педагогам, які вже
втомились від традиційних уроків, варто спробувати «перевернутий клас».


Електронні версії підручників 3 клас
Я у світі 3 клас О.В.Тагліна, Г.Ж.ІвановаОбразотворче мистецтво 3 клас Олена Калініченко, Вікторія Сергієнко
Трудове навчання В.К.Сидоренко, Н.В. Котелянець,О.В. Агаєва
Англійська мова О.Д.Карп'юк
До уроків літературного читання.
Українські дитячі письменники (за новою програмою)
4 клас
- Ткачук Галина
- Прохасько Тарас
- Роздобудько Ірен
- Андрусяк Іван
- Смаль Юлія
- Парр Марія
- Маар Пауль
- Дал Роальд
- Кочубей Саша
- Іваненко Оксана
- Чабанівський Михайло
- Сенатович Оксана
- Лучук Володимир
- Мамчич Олеся
- Костецький Анатолій
- Забашта Любов
- Білоус Дмитро
Електронні версії підручників 4 клас
Нові підручники для 4 класу
Математика ЧИТАТИ ТУТ
Українська мова ЧИТАТИ ТУТ
Літературне читання ЧИТАТИ ТУТ
Природознавство ЧИТАТИ ТУТ
Інформатика ЧИТАТИ ТУТ
Практичні поради батькам щодо того, як досягти оптимальної швидкості читання
1. Важлива не тривалість, а частота тренувальних вправ. Тому всі тренувальні вправи треба проводити короткими порціями, але зі значною частотою . Для першокласника достатньо домашнього тренування трьома порціями по п'ять хвилин.
2. Читання, що дзижчить, було основним елементом при навчанні у школі
В. Сухомлинського. Це таке читання, коли дитина читає вголос, напівголосно, зі своєю швидкістю протягом п'яти хвилин.
3. Добрі наслідки дає читання перед сном. Останні події дня фіксуються емоційною пам'яттю, й вісім годин сну людина знаходиться під їх впливом.
4. Якщо дитина не любить читати, то їй необхідний такий режим читання, що не перевантажує: дитина прочитає 1-2 рядка й одержує короткочасний відпочинок. Таку можливість дають книжки з великими малюнками й одним-двома реченнями внизу.
5. Розвиток техніки читання гальмується через слабку оперативну пам'ять. Дочитавши до четвертого слова, учень уже не пам'ятає перше. Професор І. Федоренко рекомендує такі вправи: багаторазове читання, читання будь-якого тексту в темпі скоромовки, виразне читання з переходом на незнайому частину.
6. Вправа «Блискавка» полягає в чергуванні читання в комфортному режимі з читанням на максимально доступній швидкості. За командою «Блискавка» дитина читає із прискоренням протягом 20 секунд спочатку, потім тривалість збільшити до двох хвилин.
7. Вправа «Буксир». Дорослий читає зі швидкістю, доступною дитині, а дитина намагаються читати про себе, стежити та встигати за дорослим. Перевірку проводити шляхом раптової зупинки.
8. Вправа «Хто швидше?». На столі лежать картки зі статтею. Треба знайти конкретну пропозицію в одній із карток, ковзаючи по тексту.
9. Вправа «Губи» використовується з метою чіткого розмежування дитиною читання про себе та читання вголос, а також активного зовнішнього промовляння при читанні. За командою «Читати про себе» дитина прикладають палець лівої руки до щільно стиснутих губ.
10.Дуже добрий прийом, коли дорослий починає читати вголос. На цікавому місці зупиняється, а далі читає дитина.
11.важливо, щоб діти розповідали про прочитане, а дорослі жваво цікавилися сюжетом книги.
12.Добре, якщо для дитини виписали дитячий журнал. Діти будуть чекати зустрічі з книгою.
13.Памятайте: виховання інтересу до читання легше проходить у тих родинах, де дорослі самі люблять читати.
3. Вправа з цифровими стереоскопічними таблицями Лезера.
Стимулюючі вправи для розвитку
навички швидкого читання
1. Багаторазові стимулюючі самозаміри швидкості читання вголос і мовчки. Одержані показники учні записують у спеціальні зошити.
2. Читання «Диктор»
Учитель або учень, який має добрі навички читання, читає текст вголос. А учні пошепки читають разом із ним, копіюючи темп і правильність читання.
3. Читання «Хвилею»
Читають завдання за заданою вчителем схемою: повільно, швидко, дуже швидко і навпаки.
4. Зразкове читання
Такий вид роботи використовується, коли діти мають добрі навички читання даного тексту. Виховується бажання продемонструвати зразкове читання.
5. Читання «Біг по доріжці»
Діти читають склади, слова з різним темпом та силою голосу:
- повільно й тихо;
- швидко й тихо;
- швидко й голосно;
- повільно й голосно.
6. Читання «Засічка - кидок»
При слові кидок діти починають читати для фіксування часу; коли пролунає засічка - школярі зупиняються, помічаючи олівцем останнє прочитане слово. Відводять погляд. Відпочинок 10-12 секунд. Вправа повторюється тричі.
7. Читання «Старт!»
Школярі читають різні тексти у звичному для себе темпі. При слові «Старт!» вмикається метроном найвищої швидкості. Діти квапляться дочитати. Після вимикання метронома переказують опановане.
8. Читання «Луна»
Учитель читає голосно, а учні те ж саме читають тихіше. Потім перша пара учнів читає голосно, друга пара трохи тихіше, третя пара ще тихіше і т. д.
9. Читання «М’ячик»
Вчитель викликає учня читати текст (уривок, абзац, речення). Учень читає і далі передає «м’ячик» кому бажає. «М’ячик» крокує класом, залучає до читання всіх учнів.
10. Читання «Самокат»
Довільне читання.
Вчитель викликає учня, який обирає з яким інтервалом він буде «їхати на самокаті» через один, два, три рядки.
Учень. «Я буду їхати через два рядки».
Читає, пропускаючи два рядки, весь клас повинен встигати читати за ним. Коли учень втомиться, він називає прізвище наступного володаря «самоката».
11. Читання «Акула»
Вчитель навмисне не дочитує слова в реченні, їх ніби проковтнула «акула». Учні відшукують і читають речення правильно.
12. Читання «Бджілка»
Учні читають – гудуть, як бджоли. Можливі різні варіанти: колективно, в парах, по рядах.
13. Читання «Зайчик»
Учень читає текст «перестрибуючи» через одне слово. Клас слідкує. «Мисливець» (хтось із учнів) називає пропущені слова.
14. Читання «Пейджер»
Учень називає лише перші склади слів у якомусь реченні. Всі відшукують шифроване повідомлення і читають правильно.
Вправи для підняття темпу читання слабших учнів
1. Багаторазове читання скоромовкою, парами, у два голоси, з простукуванням, з однієї книжки трьох рядків з переходом до читання 5 - 10 рядків невідомого тексту. З розвитком навички швидкого читання вправа ускладнюється. Читання в парі замінюється індивідуальним багаторазовим читанням трьох рядків з простукуванням і дальшим переходом до читання половини сторінки тексту.
2. Читання скоромовкою.
Певну частину тексту учні читають скоромовкою (дуже швидко), але добре запам′ятовуючи та відтворюючи зміст прочитаного.
3. Читання хором.
Учні намагаються читати з певною швидкістю, щоб не відстати від товаришів. Учні, які володіють кращою технікою читання, мають можливість звернути більше уваги на виразність свого читання.
4. Читання в парі.
Один учень читає, інший слухає, аналізує якість читання товариша, допущені помилки.
5. Читання «Вовк та Заєць».
Читають два учні. Перший прочитує речення з певною швидкістю, інший читає теж саме речення, «доганяючи» за швидкістю першого.
6. Читання «Причеп»
Робота в парах. Перший рядок вірша читають учні першої парти, другий рядок – першої і другої парти, третій рядок – першої, другої і третьої парти.
7. Читання «Драбинка». Учні читають парами по рядах. Спочатку вгору, а потім повертаються назад.
Вправи для розвитку у дітей поля читання
1. «Відтвори слово»
(Читання слова за короткий час(0,5 с))
Читаючи на час групу слів, учні запам′ятовують і відтворюють без помилок 5 - 6 слів. Кількість букв у словах поступово збільшувати.
пух каша щастя
тік гора добро
рак стіл честь
мак зубр розум
ніс ключ ніжність
рід поле щедрість
2.Вправа з цифровими стереоскопічними таблицями Шульте!!!
Взявши ручки, учні швидко лічать про себе від одиниці до двадцяти п′яти, вказуючи ручкою на відповідні цифри. Вправа виконується з дотриманням 25-секундного інтервалу, який надалі скорочується до дванадцяти секунд. (Розмір квадрата 10х10 см або 20х20 см).
20 (10)
5
|
14
|
12
|
23
|
2
|
16
|
25
|
7
|
24
|
13
|
11
|
3
|
1
|
4
|
18
|
8
|
10
|
19
|
22
|
6
|
21
|
15
|
9
|
17
|
20
|
Таблиця Лезера - це прямокутник 20х40 см, поділений на 50 частин куди вписані числа від 1 до 50. Суть вправи полягає в тому, щоб показати олівцем розташовані в таблиці числа з наростанням натурального ряду, не переміщуючи погляду за межі центральної клітки. Час опанування таблиці 50 секунд.
Таблиця Лезера!!!
1
|
28
|
12
|
29
|
9
|
11
|
24
|
33
|
25
|
32
|
30
|
41
|
6
|
47
|
18
|
19
|
35
|
43
|
3
|
39
|
36
|
5
|
38
|
13
|
48
|
26
|
4
|
44
|
31
|
8
|
42
|
37
|
14
|
22
|
49
|
17
|
20
|
7
|
2
|
34
|
23
|
45
|
40
|
15
|
50
|
10
|
21
|
46
|
27
|
16
|
4. Числова піраміда
Фіксуючи погляд на числах середнього ряду, потрібно читати крайні.
61 1 39
27 2 38
15 3 73
26 4 11
17 5 16
18 6 12
19 7 11
40 8 86
79 9 98
85 10 16
98 11 73
16 12 18
5. Вправа «Пересуваємо фішку»
На малюнку зображено поле, розділене на сектори. Подумки пересувають фішку (малювати чи стежити пальцем не можна).
Учитель диктує ходи: 2 ліворуч, 2 униз, 1 праворуч, 2 угору, 1 ліворуч.
- Де зупинилася фішка?
Складові таблиці!!!
![]() |
А
|
О
|
У
|
І
|
Е
|
И
|
МН
|
мна
|
мно
|
мну
|
мні
|
мне
|
мни
|
ВД
|
вда
|
вдо
|
вду
|
вді
|
вде
|
вди
|
ПР
|
пра
|
про
|
пру
|
прі
|
пре
|
при
|
СТ
|
ста
|
сто
|
сту
|
сті
|
сте
|
сти
|
ЗВ
|
зва
|
зво
|
зву
|
зві
|
зве
|
зви
|
ЛК
|
лка
|
лко
|
лку
|
лкі
|
лке
|
лки
|
ЧН
|
чна
|
чно
|
чнк
|
чні
|
чне
|
чни
|
А
|
О
|
У
|
И
|
І
|
Е
| |
ВБР
|
вбра
|
вбро
|
вбру
|
вбри
|
вбрі
|
вбре
|
ВЗД
|
взда
|
вздо
|
взду
|
взди
|
взді
|
взде
|
ВКЛ
|
вкла
|
вкло
|
вклу
|
вкли
|
вклі
|
вкле
|
ВПР
|
впра
|
впро
|
впру
|
впри
|
впрі
|
впре
|
ВСМ
|
всма
|
всмо
|
всму
|
всми
|
всмі
|
всме
|
ВСТ
|
вста
|
всто
|
всту
|
всти
|
всті
|
всте
|
ВТР
|
втра
|
втро
|
втру
|
втри
|
втрі
|
втре
|
ЗБР
|
збра
|
збро
|
збру
|
збри
|
збрі
|
збре
|
ЗДР
|
здра
|
здро
|
здру
|
здри
|
здрі
|
здре
|
СКЛ
|
скла
|
скло
|
склу
|
скли
|
склі
|
скле
|
СКР
|
скра
|
скро
�mtd> |
скру
|
скри
|
скрі
|
скре
|
СПР
|
спра
|
спро
|
спру
|
спри
|
спрі
|
спре
|
СТР
|
стра
|
стро
|
стру
|
стри
|
стрі
|
стре
|
ШКР
|
шкра
|
шкро
|
шкру
|
шкри
|
шкрі
|
шкре
|
НТР
|
нтра
|
нтро
|
нтру
|
нтри
|
нтрі
|
нтре
|
бла
|
бло
|
бли
|
бло
|
бра
|
бре
|
бро
|
бру
|
брю
|
бря
|
бри
|
вре
|
вдо
|
вду
|
вда
|
вди
|
вдо
|
взи
|
вно
|
вку
|
вли
|
вли
|
вле
|
вли
|
вли
|
вди
|
вни
|
вне
|
вни
|
вно
|
вну
|
вра
|
все
|
вру
|
все
|
все
|
всю
|
вся
|
вта
|
всте
|
вти
|
вто
|
вхло
|
вде
|
вши
|
вше
|
гло
|
глу
|
гля
|
гна
|
вне
|
гну
|
гра
|
гри
|
вгу
|
гри
|
гро
|
гру
|
гри
|
гря
|
два
|
дву
|
дря
|
зде
|
дли
|
дна
|
дни
|
дне
|
дра
|
дро
|
дру
|
дря
|
здо
|
зло
|
зле
|
зле
|
зре
|
кво
|
кве
|
кви
|
кла
|
кде
|
кло
|
лгу
|
клю
|
кля
|
кно
|
кни
|
кра
|
пла
|
але
|
пли
|
пло
|
пру
|
пли
|
плю
|
мне
|
мни
|
мно
|
пру
|
пли
|
пне
|
при
|
про
|
при
|
пря
|
пла
|
псе
|
пси
|
пти
|
пше
|
рва
|
рде
|
ргла
|
сбе
|
сби
|
свя
|
вся
|
сво
|
вси
|
сви
|
сти
|
сда
|
сде
|
сде
|
сдо
|
сду
|
спча
|
спсе
|
спсо
|
сти
|
сна
|
смо
|
сми
|
сму
|
сля
|
еля
|
сни
|
сте
|
сно
|
сно
|
сно
|
сна
|
еро
|
сре
|
сро
|
сто
|
сте
|
сти
|
сто
|
сту
|
сно
|
схо
|
сце
|
сши
|
сш
|
сче
|
тре
|
тхе
|
тле
|
тро
|
тре
|
фля
|
фра
|
фри
|
фро
|
хва
|
хво
|
хме
|
хле
|
хле
|
хло
|
три
|
тро
|
тре
|
тру
|
трю
|
тра
|
тща
|
тще
|
фне
|
фли
|
шве
|
шво
|
шка
|
флю
|
шни
|
шло
|
шле
|
шли
|
шлю
|
шни
|
шга
|
хро
|
хря
|
хво
|
гре
|
гни
|
что
|
шви
|
шти
|
шра
|
ште
|
шта
|
што
|
шту
|
шди
|
шли
|
шси
|
стри
|
стро
|
стро
|
вдре
|
вдру
|
вдри
|
вдба
|
вдби
|
вдбу
|
вдве
|
вдбе
|
взде
|
вздо
|
взду
|
взле
|
взло
|
взлю
|
вдну
|
взри
|
вхлю
|
вхра
|
взну
|
вкри
|
вкру
|
впря
|
вклю
|
впру
|
впри
|
впри
|
впро
|
втри
|
впри
|
впря
|
вено
|
всту
|
всхо
|
встри
|
ство
|
встли
|
взле
|
вргу
|
всло
|
всла
|
всню
|
всти
|
спра
|
вста
|
встве
|
здра
|
мню
|
спра
|
сбри
|
сбро
|
стру
|
спла
|
сгри
|
скло
|
скло
|
скве
|
спре
|
спру
|
спле
|
спра
|
спри
|
стро
|
А
|
О
|
У
|
И
|
І
|
Е
|
Я
|
Ю
|
Є
| |
КВ
|
ква
|
кво
|
кву
|
кви
|
кві
|
кве
|
квя
|
квю
| |
КЛ
|
кла
|
кло
|
клу
|
кли
|
клі
|
кле
|
кля
|
клю
| |
КМ
|
кма
|
кмо
|
кму
|
кми
|
кмі
|
кме
| |||
КН
|
кна
|
кно
|
кну
|
кни
|
кні
|
кне
|
кня
|
кню
|
кнє
|
КР
|
кра
|
кро
|
кру
|
кри
|
крі
|
кре
|
кря
| ||
РВ
|
рва
|
рво
|
рву
|
рви
|
рві
|
рве
|
рвя
| ||
ТВ
|
тва
|
тво
|
тву
|
тви
|
тві
|
тве
| |||
ТК
|
тка
|
тко
|
тку
|
тки
|
ткі
|
тке
|
ткя
|
ткю
| |
ТЛ
|
тла
|
тло
|
тлу
|
тли
|
тлі
|
тле
|
тля
|
тлю
| |
ТН
|
тна
|
тно
|
тну
|
тни
|
тні
|
тне
|
тня
|
тню
| |
ТР
|
тра
|
тро
|
тру
|
три
|
трі
|
тре
|
тря
|
трю
| |
ПЛ
|
пла
|
пло
|
плу
|
пли
|
плі
|
пле
|
пля
|
плю
| |
ПР
|
пра
|
про
|
пру
|
при
|
прі
|
пре
|
пря
|
прю
| |
ПТ
|
пта
|
пто
|
пту
|
пти
|
пті
|
пте
|
птя
|
птю
| |
ПШ
|
пша
|
пшо
|
пшу
|
пши
|
пші
|
пше
| |||
ВГ
|
вга
|
вго
|
вгу
|
вги
|
вгі
|
вге
|
вгя
| ||
ВД
|
вда
|
вдо
|
вду
|
вди
|
вді
|
вде
|
вдя
|
вдю
| |
ВЖ
|
вжа
|
вжо
|
вжу
|
вжи
|
вжі
|
вже
|
вжя
| ||
ВЛ
|
вла
|
вло
|
влу
|
вли
|
влі
|
вле
|
вля
|
влю
| |
ВМ
|
вма
|
вмо
|
вму
|
вми
|
вмі
|
вме
|
вмя
| ||
ВН
|
вна
|
вно
|
вну
|
вни
|
вні
|
вне
|
вня
|
вню
|
внє
|
ВР
|
вра
|
вро
|
вру
|
ври
|
врі
|
вре
|
вря
|
врю
| |
ВХ
|
вха
|
вхо
|
вху
|
вхи
|
вхі
|
вхе
| |||
ВЧ
|
вча
|
вчо
|
вчу
|
вчи
|
вчі
|
вче
| |||
ВШ
|
вша
|
вшо
|
вшу
|
вши
|
вші
|
вше
|
Вправи на розвиток артикуляції для чіткого вимовляння звуків та на постановку дихання
1. Швидко і глибоко вдихнути носом із наступним тривалим і спокійним видихом через рот, повільний видих при звукові [ф], [с], [ш] та інші під лічбу.
2. Читання групи слів, речень або частин вірша на одному диханні. Цей вид роботи можна провести у вигляді гри «Хто більше?»
читають швидко
читання повільно
читач очевидно
читанка захоплено
причитано вдумливо
читальний зосереджено
Україна - це тихі води і ясні зорі, зелені сади, білі хати, лани золотої пшениці, медові та молочні ріки.
Бродить осінь в лісі синьому,
де гриби під соснами,
там, де золото осіннє
вкрилось ясно росами.
3. Вимова складів із чергуванням звуків [р - л], [с - ш], [з - с] тощо спочатку пошепки, а потім голосно, повільно - швидко.
ро - ло са - ша
ра - ла со - шо
ре - ле се - ше
рі - лі су - шу
ру - лу сі - ші
4. Проказування скоромовок, що сприяє активному тренуванню мовленнєвих органів. Діти промовляють у різному темпі за вказівкою вчителя: П - повільно; Н - нормально; Ш - швидко. Перед ними ставиться завдання вимовляти звуки чітко та швидко.
Всім подобається це куце цуценя.
Для миші немає звіра страшнішого за кішку.
Рогата корівка реве, Романко траву рве.
У кільця немає кінця, всі кільця без кінця.
Серед ночі два кроти
Налякались темноти.
Тож втекли мерщій із двору
У свою глибоку нору.
Має втіху солов′їха:
Солов′ята всі у тата.
Всі співучі, голосисті,
Всі із хистом, всі артисти.
В горішнику горішина
Горішками обвішана.
Оришка й Тимошко
Струшують горішки.
Якось Яків сіяв мак
Так-сяк. Абияк.
Виріс ярий Яків мак,
Та щось коле, як їжак.
Сім дочок - сіроочок
Вишивало сім сорочок.
Вправи для розвитку кута зору та розвиток антиципації
1. Читання слів у пірамідках.
Можна складати пірамідки як із слів тексту, так і з інших слів. Головна вимога - щоб слова у піраміді були розташовані одне під одним зі збільшенням кількості букв.
на
ніс
сини
росли
калина
виросла
2. «Зачаровані» слова.
С Т А Д І О Н
1 2 3 4 5 6 7
1 6 7 1 2 3 4 6
1 3 4 4 6 7
1 2 3 7 1 2 5 7 1
3. Продовж склад.
Ні..., ле..., ла..., си..., ди..., лі..., ос... .
Наприклад: ніж, лев, лан, сир, дим, ліс, оса.
4.Піраміди
Перед учнями ставиться завдання: не зводячи очей з точки (починаючи з верхньої), намагатися побачити букви ліворуч та праворуч від точки. (Відстань між буквами та складами останнього рядка становить 4,5см).
М . А
Л . О
С . И
Т . У
К . І
лю . ди
жи . та
пра . ця
хлі . ба
по . ле
їжа . чок
вов . ченя
сло . неня
зеб . ра
буй . вол
5. «Хто більше?»
Вчитель називає слово. Учні добирають інші, які за змістом поєднуються із запропонованим.
Учень: старанний, уважний, організований, навчається, читає, пише, міркує.
6. «Доповни слово»
Учитель називає перший склад слова. Діти добирають слова, що починаються цим складом.
МА - мама, машина, мак, малина, мавпа, магазин, малюнок, мандарин, маска, маля, малюк, мазь, маляр, мармелад, Марс, марш, материк, математика, матрос, маяк, матерія, манеж.
7. Вправа на читання згори донизу з фіксуванням погляду на вертикальній лінії посередині колонки.

м ак
кр ан
ар мія
акро бат
атмо сфера
Вправи для поглиблення слухового і зорового сприйняття або зіркості і уважності
1. Прочитайте текст, роз′єднуючи слова.
Цікаво,деживутьжайворонковіпісні?
Жайворонковапісняживеувесняномустепу,
назеленомуроздоллі,йжайворонокніколинерозлучаєтьсязнею.
Колиспитьуночібілясіроїгрудкиземлі,
тойпісняспитьразомізним.
2. Поєднайте частини прислів′я так, щоб вони набули змісту.
У книзі шукай не букви, а дзеркало життя.
Книжка - коли її читають.
Книжка - не пряник, а думки.
Книжка - корисна, дітей до себе манить.
3. «Хто перший прочитає?»
Зміст вправи полягає в тому, що вчитель на короткий час (2-3 с) показує учням картку зі словом, а вони повинні постаратися прочитати його.
4. «Розвідка»
На дошці записані складні або незрозумілі слова. Після опрацювання цих слів учні шукають їх у тексті.
5. Вибіркове читання.
За завданням учителя учні, використовуючи швидке читання та зорову пам’ять, знаходять певні частини тексту та зачитують їх.
Знайти та прочитати:
- слово - найдовше, найкоротше, двоскладове, трискладове...;
- розповідні, питальні, окличні речення;
- речення, що складаються з одного, двох, трьох слів;
- діалог, пестливі, згрубілі слова;
- слова, що рідко використовуються у нашому мовленні;
- складні слова;
- речення, що потрібно читати голосно, тихо, сумно, весело, піднесено;
- характеристику дійових осіб;
- опис, пейзажі.
6. Читання із зупинками.
Діти читають даний текст. За умовним сигналом учителя зупиняються, піднімають очі від тексту. За другим сигналом знаходять місце, де закінчили роботу, продовжують.
7. Гра «Впіймайте звук»
Учитель читає певне речення або частину тексту, даючи завдання: плескати в долоні, якщо в слові буде певний звук (перед початком гри вчитель називає цей звук).
8. Прочитайте речення і підкресліть спочатку слова, що позначають предмети, дії, ознаки; слова зі збігом приголосних та голосних: ПГ, ППГ, ПППГ.
9. Зорові диктанти!!!
Добираємо речення або невеличкі тексти з шести речень. Кожне наступне речення на 1-2 букви більше від попереднього. Обсяг речень (тексту) збільшуємо поступово, а час експозиції (показу) обмежуємо.
Речення записуються на дошці, відкриваються на певний час по одному. Учні дуже уважно і швидко мовчки читають речення, повторюють його про себе, а потім записують.
Потрібно провести 10-18 таких вправ. Тексти зорових диктантів додаються. (Додаток 4).
10. Слухові диктанти!!!
Методика добору речень для слухових текстів така, як і для зорових. Речення диктується один раз. Учні уважно слухають його, повторюють про себе і записують.
11. Прочитай слова (час 8-10 с), запиши у зошит ті, які запам’ятав.
Піднебіння, торік, позирати, чкурнув, зайвий, наввипередки, пошарпаний, кваліфікація, орудує, сміття.
Вправи на розвиток пам’яті і
вироблення стійкої уваги
1. Вправа «Небо, земля»
Починаємо читати мовчки або вголос у довільному темпі. За командою «Небо!» раптом припинити читати і помітити очима те місце, де застала команда, а очі підняти догори і відірвати від тексту. За командою «Земля!» продовжити читати від поміченого місця.
2. Вправа «Знайдіть слово»
Учитель чи один із учнів читає речення з тексту. Але, не закінчивши його, зупиняється. Діти повинні знайти це речення та назвати слово, перед яким була зупинка.
3. Вправа «Пошуковці»
Учні виконують завдання:
- знайти в тексті речення, в яких є дані вчителем слова;
- знайти слова, що підказують інтонацію та темп читання даного тексту чи його частини.
4. Вправа «Пізнай слово»
На дошці написані складні слова з виучуваного тексту, але з пропущеними буквами. Діти впізнають їх, доповнюють та знаходять їхнє місце в тексті.
5. Вправа «Знайдіть помилку»!!!
Учитель читає текст (знайомий дітям), припускаючись помилок та неточностей. Діти уважно стежать. Вони повинні помітити та виправити ці неточності.
6. Вправа «Так чи не так?»
Учитель читає речення, а діти знаходять помилки і виправляють їх:
Взимку кури відлітають у теплі краї. (Ні)
На нашій яблуні вродило багато смачних шишок. (Ні)
У сосновому лісі діти збирали моркву. (Ні)
Ведмідь живе у барлозі. (Так)
Вправи на гнучкість, самостійність мислення, здатність до передбачення
1. Анаграми!!!
а) Прочитати слова і виключити зайве слово!!!
еклн тийвост арюцєп
убд йинток удуєб
ереазб уйдих емотуєрн
инашам іркол исидть
б) Прочитати текст, переставляючи букви в словах!!!
Вчитель фіксує час, за який учням вдалося прочитати цей текст.
Варіанти текстів:
миЗа
тоСять ромозні декинь. пеТер рібпотні воказни і жилі. віДчатка і лопхчики ргутом жібать ан вокзанку. ниВо вокзають оп дульо ан вокзанах. кільк иС міхус і дарості!
ниСичка!
двоНарі улоб нохолод, пташці й хозатілося гріпотись, а тир квака у іквні лабу на ненавідчи. Мабуть, ещ й тиїс лахоті.
шіПер тикві
У ісіл ещ голово ат росі. аТ ан грізітих цемсон лягавинах з’являються шіпер тикві. Ось клюпронулась леньмака наніж лабі лівгока. еЦ – сніжпідник. А он пробиваються і нісиють ліскипро. Їх лизашилося так лома у шинах сахлі!
в) Поверніть букви на свої місця і правильно прочитайте прислів’я!!!
икЯз од єваКи ведедо.
йКу зозалі, киоп ч егаря.
аН діїзло кашап ритього.
вараСп страмай тьсябої.
чивЗакін вурасп ляйгу оп вупра.
міС зівра ряймівід, индо – ріжвід.
Цікавим і корисним помічником при роботі із деформованими словами та текстами є книга Валерія Єдігея "Вчися читати, малюк" (за можливості придбайте його).
2. «Суцільні тексти»
Учитель пропонує дітям прочитати суцільні тексти (відсутні проміжки між словами і розділові знаки). Учні читають текст, виділяючи слова і речення. Правильність сприймання перевіряється усно.
Невогоньаобпікає. (Кропива)
Довгівухакуцийхвістневеликийсамназріст. (Заєць)
Сидитьдівчинавкоморіакосаїїнадворі. (Морква)
Стоїтьпридорозінаоднійнозі. (Гриб)
Сини
Двіжінкибраливодузкриницівихвалялисясвоїмисинамидонихпідійшлатретявонамовчкинабралаводийдутьжінкизупиняютьсянесутьводурукиболятьспинуломитьалераптомвибіглитрихлопціодинчерезголовуперевертаєтьсядругийпіснюспіваєатретійпідбігдоматеріузяввідротайпоніс.
3. «Третій зайвий»
Учитель виставляє на набірне полотно по три слова і пропонує дітям назвати зайве:
Черевики – чоботи – зошит.
Книга – хустка – ручка.
Сова – курка – соловей.
Корова – свиня – ведмідь.
Малина – яблуко – груша.
Карась – ромашка – мак.
Маша – Даша – Коля.
Річка – ставок – гора.
4. «Добери слова»
а) Один учень читає слово – назву предмета, а інші називають його ознаки.
Яблуко – (смачне, червоне, солодке, соковите, стигле).
Квіти – (барвисті, пахучі, пишні, великі, строкаті).
б) Один учень називає дієслово, а інші повинні дібрати якомога більше слів, яким підходить названа дія.
Летить – (літак, птах, метелик, хмаринка, джміль).
Росте – (квітка, дитина, кошенятко,дерево, бажання).
Берегти – (природу, книжку, таємницю, ліс).
бік
|
бинт
|
білка
|
береза
|
пік
|
зубр
|
зебра
|
болото
|
зуб
|
брат
|
кобра
|
Микола
|
суп
|
баба
|
рибка
|
сопілка
|
бак
|
бант
|
верба
|
співала
|
бик
|
вепр
|
бобри
|
капуста
|
бук
|
коло
|
ріпка
|
Степан
|
дім
|
коза
|
Десна
|
Дніпро
|
дим
|
коса
|
квіти
|
пустир
|
сум
|
діти
|
кізка
|
Данило
|
сад
|
ріки
|
сітка
|
дерева
|
зал
|
сито
|
зерно
|
ставок
|
зір
|
весна
|
візок
|
лелеки
|
віз
|
липа
|
озеро
|
лазили
|
рак
|
рука
|
росла
|
корова
|
рис
|
роса
|
пилка
|
Марина
|
рік
|
сира
|
Пилип
|
Лариса
|
пас
|
липа
|
сапка
|
варила
|
пів
|
рама
|
писав
|
Поліна
|
Іра
|
сіра
|
слива
|
Павлик
|
ріс
|
нора
|
ранок
|
молоко
|
кіт
|
стіл
|
океан
|
Оленка
|
віл
|
віск
|
весло
|
весело
|
ліс
|
поле
|
Семен
|
півник
|
оре
|
кома
|
лиска
|
ворота
|
три
|
море
|
вікно
|
ворона
|
рів
|
пасе
|
лавка
|
стукіт
|
рот
|
парк
|
сітка
|
плитка
|
нам
|
мама
|
ловив
|
малина
|
вам
|
Ніна
|
налив
|
лимон
|
лин
|
млин
|
вилив
|
ловили
|
лом
|
вона
|
лимон
|
налила
|
він
|
Іван
|
мамин
|
намолов
|
вон
|
маму
|
молов
|
мамина
|
мав
|
Ліна
|
вимив
|
вилила
|
сам
|
лосі
|
вінок
|
носили
|
мак
|
сани
|
кавун
|
солили
|
лак
|
Сава
|
насос
|
калина
|
сом
|
сини
|
сосна
|
косили
|
око
|
сама
|
масло
|
вулики
|
ліс
|
кома
|
смола
|
кавуни
|
сім
|
сова
|
слава
|
колосок
|

Освітянській громадськості України добре відомий науково-методичний журнал «Початкова школа», засновником якого є Міністерство освіти і науки України.
У 2002 році на базі редакції журналу з метою розширення інформаційного освітянського простору створено видавництво «Початкова школа», основна мета якого – видання навчальних посібників для вчителів та учнів 1–4 класів, а також журналу «Початкова школа».
Всі видання мають гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України».
Автори посібників – провідні вчені, вчителі-практики. Зміст посібників відповідає Державним стандартам, чинним програмам та новим підручникам для 1–4 класів.
У видавництві «Початкова школа» побачили світ більше півсотні нових видань.
У 2002 році на базі редакції журналу з метою розширення інформаційного освітянського простору створено видавництво «Початкова школа», основна мета якого – видання навчальних посібників для вчителів та учнів 1–4 класів, а також журналу «Початкова школа».
Всі видання мають гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України».
Автори посібників – провідні вчені, вчителі-практики. Зміст посібників відповідає Державним стандартам, чинним програмам та новим підручникам для 1–4 класів.
У видавництві «Початкова школа» побачили світ більше півсотні нових видань.
Журнал"Початкова освіта"

Початкова освіта
Цикл видань під брендом «Початкова освіта» виходить за сприяння МОН України та є чи не єдиним унікальним майданчиком для порозуміння педагогів та батьків дітлахів, що лише ступають на шлях навчання. Минули часи радянського навчання, де за успіхи дитини відповідала лише школа. Необхідно розуміти, що становлення малечі як особистості в суспільстві — плід взаємної праці над її виховання як батьків, так і вчителів. Газета «Початкова школа» збирає унікальний контент, завдання якого — максимально об’єднати зусилля педагогів та родини на шляху до навчання грамотної, творчої та гармонійної особистості. Методичні та дидактичні напрацювання для вчителів — це кращі зразки творчого підходу до проведення уроку, уроку, якого діти чекатимуть із нетерпінням, а вивчатимуть із задоволенням. Тут учитель знайде для себе цінні матеріали для застосування на практиці у повсякденній роботі. Рубрика «Офіційно» триматиме в курсі останніх нормативно-правових документів, які коментують провідні спеціалісти галузі. Газета «Початкова освіта» — надійний провідник педагогів у світі дитинства.
Учитель початкової школи
Учитель початкової школи
Немає коментарів:
Дописати коментар